日本クラブWEBギャラリー「日本の人形:昭和から令和へ」
 
 
タイトル

日本クラブWEBギャラリー「日本の人形:昭和から令和へ」

開催日時

2021年6月17日(木)〜 7月28日(水)

オープニングレセプション

2021年6月17日(木) 7pm〜7:50pm

参加費無料 先着500名樣まで お申込みはこちら

主催

The Nippon Club

協賛

The J.C.C. Fund

(Japanese Chamber of Commerce and Industry of New York, Inc.)

後援

(社)日本人形玩具学会

協力

(株)クロスワールドコネクション

児玉産業TOY(株)

(株)セキグチ

(株)タカラトミー

(株)ナカジマコーポレーション 

(株)バンダイ

(株)ボークス

(株)増田屋コーポレーション

マテル・インターナショナル(株)

(有)メルヘンズ

横浜人形の家、横浜市栄区

監修

(一財)日本玩具文化財団

キュレーター

林祥子

 
 
人形は子どものおもちゃであると同時に、民族や風俗、歴史を伝える役目も果たします。人形は時代とともに変遷してきました。宗教的儀式や祭礼などに用いられていた人形が、次第に遊び道具となって子供に与えられるようになりました。子供にとって人形遊びは情緒性や想像性を育み、心身のすこやかな成長を育むと言われています。
 
本展では、昭和から平成、そして令和まで、子どもたちを中心に人気のあった人形を時代ごとに展示し、その時代背景と共にご覧頂きます。また1927年にアメリカ合衆国から日本へ贈られた「青い目の人形」(Friendship Dolls:友情人形)と、日本から贈られた答礼人形の親善人形もご紹介致します。
 
会期中、WEBギャラリーにて、正解された方の中から抽選で5名様にリカちゃん人形が当たるクイズを掲載予定です。どうぞお楽しみに!
 
 

バーチャル・オープニング・レセプション

 

日本玩具文化財団理事長の佐藤豊彦氏に、昭和から令和の日本の人形の変遷についてご紹介いただきます。そして、令和2年度国立劇場文楽賞文楽優秀賞を受賞された吉田勘彌氏に、世界無形文化遺産の「文楽」の奥深い魅力についてお話を伺います。文楽は、歌舞伎、能と並び日本の伝統芸能として知られます。300年以上続く人形劇で、まるで人間のように人形を操る高い技術や、古典物語などに特徴があります。レセプションでは、「艶容女舞衣」の一部をご覧いただきます。
 
 

写真左:佐藤 豊彦(さとう とよひこ)

日本玩具文化財団理事長。各地で玩具・人形の展覧会を企画。2016 年にフランスのパリにて初のリカちゃん展「Licca Symbol of Kawaii」をプロデュース。翌年、誕生50周年リカちゃん展の発案、特別協力。現在はドイツ シュタイフ社のライセンス業務をおこなう 。
 

写真右:吉田 勘彌(よしだ かんや)

19歳で国立劇場の文楽研修、以来40年以上のベテランの人形使い。昭和61年に吉田勘彌となり、その後様々な賞を受賞。最近では令和 3年国立劇場文楽賞文楽優秀賞を受賞する。
 

English
“Japanese Dolls: From Showa to Reiwa eras”
 
 
Title

The Nippon Club Web Gallery

“Japanese Dolls: From Showa to Reiwa eras”

Date

2021.6.17 - 7.28

Opening Reception

2021.6.17 7pm - 7:50pm

Free of charge

up to 500 people, First come, first served Register Here

Organizer

The Nippon Club

Supported by

The J.C.C. Fund

(Japanese Chamber of Commerce and Industry of New York, Inc.)

Supported by

The Japan International Doll and Toy Research Association

In cooperation with

Cross World Connection Co., Ltd

KODAMA SANGYO Toy Co., Ltd

SEKIGUCHI co., LTD

TOMY International, Inc.

NAKAJIMA CORPORATION

BANDAI CO., LTD

VOLKS INC.

Masudaya Corporation

Mattel, Inc.

melhenz Ltd.

Yokohama Doll Museum, Sakae Ward, Yokohama City

Supervised by

JAPAN TOY CULTURE FOUNDATION

Curator

Shoko Hayashi

 
 
Although dolls are children’s toys, they also fulfill shared ethnicity, cultural customs, and history. Dolls have evolved and changed over time, and those used for religious rituals and festivals gradually came to be passed on to children as their playthings. Playing with dolls is a healthy activity for encouraging the healthy growth of both children’s bodies and minds, nurturing affection and imagination.
 
This exhibition displays dolls that were popular primarily among children in the early Showa to Reiwa eras. Organized by generation, they can be enjoyed with background information on each corresponding period. It also exhibits the “Blue-eyed Doll” (Friendship Doll) presented to Japan as a gift from the United States in 1927. Together with the Japanese Friendship Doll as a return gift, it introduces the history of friendship by exchanging dolls between the two countries.
 
During the exhibition, we will post a quiz in the WEB gallery. We will make a draw from among those who answered correctly and select 5 persons to receive a Licca-chan doll. Please look forward to it!
 
 

Virtual Opening Reception

 

Mr. Toyohiko Sato, Chairman of the Japan Toy Culture Foundation, will talk about Japanese Dolls from Showa to Reiwa eras. And then, we will hold “Mini Bunraku performance and commentary” Along with Kabuki and Noh, Bunraku is known as a traditional Japanese performing art. A puppetry tradition that has continued for more than 300 years is characterized by the sophisticated techniques required to simulate realistic movement in the puppets and tell classical stories. Mr. Kanya Yoshida, who won the National Bunraku Theatre’s Grand Prize last year, will talk about its profound charm.
 
 

Toyohiko Sato (Left Photo)

Chairman of the Japan Toy Culture Foundation. He has organized exhibitions for toys and dolls in Japan. In 2016, he also managed the very first exhibition of Licca-chan in the world, “Licca Symbol of Kawaii,” in Paris. The following year, the idea of the 50th anniversary Licca-chan exhibition and extraordinary cooperation. Currently, he has built a great licensing partner with Steiff in Germany.
 

Kanya Yoshida (Right Photo)

At the age of 19, he enrolled at the National Theatre for Bunraku and has been an accomplished Bunraku puppet master for more than 40 years. In 1986, he served an apprenticeship with the third generation Minosuke Yoshida and took the surname Yoshida. Later he received various awards. Recently, he received the Grand Prize of the 40th National Theater Bunraku.